Clienții, nemulțumiți de măsurile unor bănci

Clienții unor instituții financiare, printre care BCR și Raiffeisen, denunță modul defectuos al comunicării cererilor legate de actualizarea datelor personale. În special, aceștia reclamă amenințarea cu închiderea conturilor, dacă aceștia nu se prezintă personal la sucursala de care aparțin în vederea confirmării actualelor informații cu caracter personal.


Clienții consideră că modul cel mai simplu prin care această situație ar putea fi detensionată ar fi ca reprezentanții băncilor să permită actualizarea datelor prin intermediul unei conversații telefonice sau online. În condițiile unui program de lucru care coincide cu programul obișnuit de operare al sucursalelor, mulți dintre clienți sunt în imposibilitatea de a onora această obligație.


Unii dintre aceștia iau în considerare inclusiv eventualitatea transferării conturilor la alte bănci, care eventual ar putea administra o asemenea situație într-o manieră mult mai simplă și profesionistă.


Prevederea legală care a dus la crearea acestei situații este Regulamentul BNR nr. 9/2008 care se referă la cunoașterea clientelei în scopul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului. Cu toate acestea, prevederea respectivă nu obligă băncile să blocheze conturilor clienților care nu fac acest lucru sau alte măsuri extreme.


Multe dintre contractele încheiate de clienți cu băncile prevăd și faptul că “dacă nu au intervenit modificări ale datelor din actul de identitate, actualizarea datelor se poate face și prin telefon.” Capitolul contractual Condiții Generale de Derulare a Operațiunilor Bancare nu conțin prevederi explicite cu privire la obligația clienților de a-și actualiza datele personale. Respectiva secțiune nu face referire la nicio măsură pe care le poate lua banca în caz contrar, cum ar fi, de exemplu, închiderea conturilor.
Obligațiile ce decurg din Regulamentul BNR citat sunt de obicei menționate pe pagina de Internet a băncilor.


Conform contractelor încheiate cu clienții de unele dintre bănci, închiderea conturilor poate fi făcută în cazurile următoare: neplata unui credit, un cont inactiv și fără bani pentru o perioadă de trei luni, identificarea unui risc reputațional, producerea unor incidente de plăți majore cu instrumente de debit, nerespectarea de către client a condițiilor de funcționare a contului. BCR, de exemplu, prevede în contract în mod explicit, însă, obligația clienților de a notifica banca “pe costul său (al clientului), în scris, în termen de 5 zile calendaristice de la survenirea acesteia, asupra oricărei modificări cu privire la situația sa sau la orice informații și/sau documente anterior puse la dispoziția BCR.”


În cazul în care nu apar modificări privind identitatea sau identificarea clientului într-un interval de 3 ani, “clientul se obligă să contacteze din proprie inițiativă BCR, pentru a confirma informațiile respective”.

S-AR PUTEA SĂ-ȚI PLACĂ ȘI